Tunisia

Gold medal for Tunisian olive oil at the Zurich Olive Oil Award ZOOA

Gold medal for Tunisian olive oil at the Zurich Olive Oil Award ZOOA

This is excellent news from Switzerland! After winning a bronze medal last year, Tunisian olive oil was awarded a first gold medal to Olivko and three bronze medals to Atlas Olea, Terra Delyssa and Adonis at the prestigious international competition, the Zurich Olive Oil Award (ZOOA)-2022. SIPPO supported Tunis-CCIT in a long process that is now so successful.

The Tunis-CCIT Chamber of Commerce and Industry, a BSO partner in the SIPPO programme, developed a strategy to strengthen the branding and positioning of Tunisian olive oil on the Swiss market via the ZOOA competition. With the support of awareness-raising and accompanying activities for Tunisian exporters carried out by CCIT, SIPPO has initiated a capacity-building process since 2018.

Several awareness raising activities

IMG-20220511-WA0002_i1140

Indeed, the CCIT, with SIPPO's support, organised several awareness-raising activities such as information days and roundtables with exporters. And it organised a workshop in January 2021, led by the director of the ZOOA competition and the head of the Swiss sensory panel, with the aim of presenting the methodology of the sensory analysis of the competition and the preferences of Swiss consumers. National experts also participated in this workshop to familiarise the ZOOA organisers with the most promising autochthonous Tunisian varieties (Chetoui and Chemlali) and benchmarking with competing oils.

IMG-20220511-WA0006_i1140

A massive presence of Tunisian oils and winning medals at the Zurich Olive Oil Awards promote the respectable positioning of Tunisian olive oil on the Swiss market. This is of great advantage for Tunisian exporters when promoting their products to Swiss buyers and thus “conquering” the Swiss market.

Une excellente nouvelle qui arrive de la Suisse !!

Après la médaille de Bronze obtenue l’année dernière, Une première médaille d’or pour l’huile d’olive Tunisienne décrochée au prestigieux concours international, le Zurich Olive Oil Award (ZOOA)-2022 par Olivko et Trois médailles de Bronze par Atlas Olea, Terra Delyssa et Adonis.

La Chambre de Commerce et de l’industrie de Tunis-CCIT, partenaire du programme SIPPO, a instauré une stratégie qui vise à développer le Branding et le positionnement de l’huile d’olive Tunisienne sur le marché Suisse à travers le concours ZOOA. Un processus de renforcement de capacité a été initié par SIPPO depuis 2018, par le biais de l’appui aux actions de sensibilisation et d’accompagnement des exportateurs tunisiens menées par la CCIT.

En effet, la CCIT avec l’appui du SIPPO, a organisé plusieurs activités de sensibilisation telles que les journées d’informations, les tables rondes avec les exportateurs ainsi que l’organisation d’un workshop en janvier 2021 qui a été animé par la directrice du concours ZOOA et le chef du panel sensoriel Suisse dans l’objectif de présenter la méthodologie d’analyse sensorielle du concours et les préférences des consommateurs Suisses. Des experts nationaux ont également pris part à ce workshop afin de familiariser les organisateurs du ZOOA avec les variétés autochtones tunisiennes (Chetoui et Chemlali) les plus prometteuses et le benchmarking avec les huiles concurrentes. 

Une présence massive des huiles Tunisiennes et l’obtention de médailles lors du concours Zurich Olive Oil Awards favorisent le positionnement honorable de l’huile d’olive Tunisienne sur le marché Suisse, ce qui sera un atout aux exportateurs Tunisiens de faire valoir leurs produits auprès des acheteurs Suisses et par conséquent introduire ce marché.